Cesta na konec světa
jaro - léto 2022DOJEL JSEM NA KONEC SVĚTA
Zde jsou mé stručné zápisky z cesty
I po svém návratu se chci věnovat cyklistice a postupně tak na tento web a facebook budu přidávat své další cyklo-zážitky. Upozornění na publikování nových příspěvků můžete sledovat na mé nové facebookové stránce.
Trocha statistiky na závěr
Na maják Faro na „Konci světa“ u města Fisterra ujeto 4.112 km Celkem ujeto (s cestou zpět do Santiago de Compostela – k odletu) 4.201 km Celková...
KONEC SVĚTA – důvod dřívějšího zakončení cesty
Důvody návratu z "konce světa" dříve vysvětlí možná nejlépe zápis ze 44. dne (z 10. 7. 2022): Citace: Dnes jsem se rozhodl, po zdravém...
KONEC SVĚTA – 49. den – pátek 15. července 2022
Ujeto 96 km, stoupání +1490 m, klesání -1586 CELKOVÁ DÉLKA: 4.112 km Dnes se mi vstávalo s vidinou poslední etapy do cíle mnohem snadněji Etapa byla...
48. den – čtvrtek 14. července 2022
Ujeto 75 km, stoupání + 1108, klesání - 1413 Po rozloučení s Peterem jsem odstartoval mezi davy poutníků, kteří spěchali již od pěti hodin za tmy do...
47. den – středa 13. července 2022
Ujeto 80 km, stoupání +1100 m, klesání – 1250 m V chladném ránu (asi 20°C) mě čeká rovnou slušné stoupání o nějakých 150 m. Potom krásný sjezd. A to...
46. den – úterý 12. července 2022
ujeto 75 km, stoupání +1250 m, klesání -1150 m Než jsem se stačil vypravit ještě před úsvitem na cestu, byla už většina poutníků pryč. Ještě ve...
45. den – pondělí 11. července 2022
Ujeto 98 km, stoupání +950 m, klesání -1200 m Ještě před svítáním jsem vyrazil na cestu i se světly vpředu i vzadu. Po dvaceti kilometrech se začala...
44. den – neděle 10. července 2022
Ujeto 92 km, stoupání +630 m, klesání -538 m Ráno jsem vstal v 5,00 hod. a s Pablem se rozloučil před sedmou. Za chládku při svítání jsem vyrazil na...
43. den – sobota 9. července 2022
ujeto 75 km, stoupání +528 m, klesání -629 m Ráno jsem se rozloučil se spolubydlícími a vyjel do chládku do další etapy. Slabý protivítr až tak...
42. den – pátek 8. července 2022
Ujeto 98 km, stoupání +441 m klesání -456 m Kvůli očekávánému horku sem vstal před pátou hodinou a vyjížděl po sedmé –po rozednění. Cesta v ranním...
41. den – čtvrtek 7. července 2022
Ujeto 66 km, stoupání +365 m klesání -614 m Cesta z kempu vedla zpět přes Segovii V klidu jsem si prošel historické centrum a dal si kávu s „...
40. den – středa 6. července 2022
Ujeto 89 km, stoupání +766 m, klesání -442 Ráno se při balení stanu a věcí zajímala usměvavá starší Belgičanka odkud a kam jedu Start bez snídaně...
39. den – úterý 5. července 2022
Ujeto 72 km, stoupání +525 m, klesání -590 m Ráno luxusní vypravení v mém apartmánu Vyjel jsem po deváté hodině do nového rána. Oproti navigaci jsem...
38. den – pondělí 4. července 2022
Uujeto 75 km, stoupání +800 m, klesání -800 m Ráno: zataženo, mlha, 11°C, silný vítr, jsem ve výšce 900 m.n.m. Naštěstí ten studený vítr foukal mým...
37. den – neděle 3. července 2022
Ujeto 102 km, stoupání +1054 m, klesání -757 m Ráno těžká depka. Vše na mne padalo. Ozval se stesk po rodině, po přátelích. Putování často...
36. den – sobota 2. července 2022
Ujeto 107 km, stoupání +1736 m, klesání -1296 m S ohledem na skutečnost, že jsem plánoval náročnou etapu do Vitoia-Gastseiz vstával jsem do tmy...
35. den – pátek 1. července 2022
Ujeto 68 km, stoupání +1188 m, klesání -1100 m Balení a odjezd proběhly jako vždy Cesta vedla rušnými silnicemi s hustým provozem, ale šlo to Ještě...
34. den – čtvrtek 30. června 2022
Ujeto 95 km, stoupání +681 m, klesání -664 m Probuzení do deštivého dne nevěstilo nic dobrého. A potvrdilo se to, když jsem zjistil klíč od zámku...
33. den – středa 29. června 2022
Ujeto 102 km, stoupaní +410 m, klesání -409 m Ráno jsem se rozloučil se Švýcary a pln optimismu opustil krásný kemp Cesta ubíhala velice rychle...
32. den – úterý 28. června 2022
Ujeto 95 km, stoupání +519 m, klesání -484 m Přes poskytnutý azyl, jsem „kemping duchů“ opouštěl s úlevou. Vždyť za celý večer v kempu jsem...
31. den – pondělí 27. června 2022
Najeto 92,2 km, stoupání +567 m, klesání -668 m Ráno bez snídaně, první úkol najít obchod, což se podařilo v nedalekém městečku U jídla na lavičce...
30. den – neděle 26. června 2022
Ujeto 92 km, stoupání +516 m, klesání -535 m Ráno slibovalo krásné počasí Rozloučil jsem se s Richardem a Helen a vyrazil na cestu s tím, že musím...
29. den – sobota 25. června 2022
Ujeto ? Tak dnes mohu psát deník už od rána Od včerejšího večera leje jako z konve. Ráno jsem ještě koketoval s myšlenkou, že bych mohl vyjet, ale...
28. den – pátek 24. června 2022
Ujeto 85 km (energetický výdaj tak na130 km), stoupání +457 m, klesání -406 m Ranní kontrola počasí na trase podle navigace mne nenadchla. Ale...
27. den – čtvrtek 23. června 2022
Ujeto 88 km, stoupání +468 m, klesání -470 m S radostí jsem opouštěl kemp, v němž jsem se minulé dva večery necítil moc dobře Vzal jsem si z toho...
26. den – středa 22. června 2022
Ujeto 77 km, stoupání +315m, klesání -315m Ráno jsem chtěl nechat stan s věcmi v kempu, protože se sem budu z Orleans vracet a vyjet si „nalehko“...
25. den – úterý 21. června 2022
Ujeto 91 km, stoupání +151 m, klesání 120 m Nebe bylo ráno podmračené, ale předpověď slibovala pohodovou etapu, stejně jako rovinatý profil Trasa...
24. den – pondělí 20. června 2022
Ujeto 90 km, stoupání +274 m, klesání -263 m Vypadá to na další pěkný den Posnídal jsem včera večer na ráno objednané 3 croassanty s kávou a vyjel...
23. den – neděle 19. června 2022
Ujeto 95 km, stoupání +498 m, klesání -460 m Ráno bylo uplakané, ale předpověď slibovala hezký dnes teplotami jen do 28°C Při odjezdu z kempu jsem...
22. den – sobota 18. června 2022
Ujeto Ve 3 hodiny v noci hrozný kravál. Někdo spustil hip-hop muziku na plné pecky. Naštěstí asi po 12-20ti minutách tomu někdo zatnul tipec Start...
21. den – pátek 17. června 2022
Ujeto 110 km, stoupání +874 m, klesání -823 m Při vylodění v Saint Malo jsme se ještě pozdravili s jedním anglickým párem, s kterým jsem během...
20. den – čtvrtek 16. června 2022
Ujeto 61 km, stoupání +482 m klesání -558 m Vstávání do krásného dne na louce za hospodou Hospoda zavřená, jiné sociálky nikde, takže hygiena...
19. den – středa 15. června 2022
Trasa 82 km, stoupání +376 m, klesání -351 m Alex mi ke snídani připravil opět anglickou snídani – opékaná slanina s vejci, fazolemi, opékaným...
18. den – úterý 14. června 2022
Ujeto 45,3 km, stoupaní + 345 m, klesání – 298 m Natálka mi ráno nachystala vejce s opékanou slaninou, tousty a kafe. Hezky jsme si popovídali....
17. den – pondělí 13. června 2022
Ujeto 83 km, stoupání +789 m, klesání – 818 m Vstávání do pěkného dne Složitá cesta k Lidlu pro doplnění zásob (samá uzávěra) Děti a mládež jsou do...
16. den – neděle 12. června 2022
ujeto 57 km, stoupání + 355 m , klesání – 311 m (+ 48 km lodí) Modré nebe slibuje hezký den Cesta do Calais příjemná Do přístavu jsem přijel úplně...
15. den – sobota 11. června
Ujeto 69 km, stoupání +95 m, klesání – 94 m Výjezd do slunečného dne, ale opět proti velmi silnému větru, teplota do 20°C Průjezd první kilometry...
14. den – pátek 10. června 2022
Ujeto 99 km, stoupání +160 m, klesání -160 m Před odjezdem z kempu jsem si telefonoval s kolegy z práce, kteří zrovna měli poradu a chtěli mne...
13. den – čtvrtek 9. června 2022
Ujeto 96 km, stoupání +510m, klesání -551m Vstávání do nadějného rána, snad bez deště, byť v protivětru Cesta rovinatá, trochu nudná, ale příjemná...
12. den – středa 8. června 2022
Ujeto 88 km, stoupání +443m, klesání -561m Ráno naštěstí nepršelo – mělo začít kolem poledne, proto co nejrychleji na cestu. Před odjezdem upoutala...
11. den – úterý 7. června 2022
Ujeto 92 km, stoupání +668 m , klesání -550 m Slunečné ráno mne přimělo namazat se krémem na opalování Rozloučil jsem se s přáteli a vyrazil do 2 km...
10. den – pondělí 6. června 2022
Trasa 93 km, stoupání +334 m, klesání -354 m Vstáván do (snad) pěkného dne bez jídla. Těšil jsem se, jak se někde v Lidlu (nebo jinde) nacpu. Thiery...
9. den – neděle 5. června 2022
Ujeto 85 km, stoupání +150 m, klesání - 200 m (odhad) Do 3,30 hod. jsem spal jak zabitý, ale potom mne probudil kravál zpívajících (asi) vítězných...
8. den – sobota 4. června 2022
Etapa: 85+ km V noci mne bolelo pravé rameno tak, že jsem si musel vzít paralen Ráno bylo po bolesti Bydlení, odjezd (Francouz ještě spal) Nabrání...
7. den – pátek 3. června 2022
Etapa: 87 km; stoupání +581m; klesání – 643m Vstávání do pěkného rána Sympatický Matěj z Prešova elektromontér mi uvařil kafe a daroval 14 mých...
6. den – čtvrtek 2. června 2022
Etapa: 75 km; stoupání + 789m; klesání – 1031m Místa etapy (nahodile): Öhringen (Něm.) - Neuenstein (Něm.) - Neckarsulm (Něm.) - Braunsbach (Něm.) -...
5. den – středa 1. června 2022
Trasa podle plánovače 86,3 km, ve skutečnosti 96 km; stoupání +760 m; klesání – 600 m Místa etapy (nahodile): Zirndorf (Něm.) - Ansbach (Něm.) - Rot...
4. den – úterý 31. května 2022
Ujeto 88,1 km; stoupání + 698m; klesání – 831m Místa etapy (nahodile): Norimberk (Něm.) - Lauf an der Pegnitz (Něm.) - Altes Rathaus (Něm.) -...
3. den – pondělí 30. května 2022
Ujeto 103 km; stoupání + 1172m; klesání – 1015m Místa etapy (nahodile): Lázně Kynžvart - CHKO Slavkovský les - Cheb - Erbendorf (Něm.) - Krummennaab...
2. den – neděle 29. května 2022
Ujeto 97 km, stoupání 1185m, klesání -1081 m Místa etapy (nahodile): Plzeň - Blatnice - Osek - Těškov - Mariánské Lázně - Trstěnice - Stříbro -...
1. den – sobota 28. května 2022
Ujeto 74,7 km; stoupání + 832 m; klesání – 628 m Místa etapy (nahodile): Praha - Zdice - Nučice - Králův Dvůr - Drozdov - Březová CHKO Křivoklátsko...
Cesta na konec světa
Předpokládaný termín: 28.5.2022 – 28.9.2022
Cíl/destinace: Praha – Plzeň – Norimberk – Frankfurt nad Mohanem– Koblenz – Kolín nad Rýnem – Mechelen – Brusel – Calais – Dower – Londýn – Portsmouth – Saint Malo – Rennes – Nantes – Tours – Orleans – Bordeaux – Bilboa – Burgos – Segovia – Salamanca – Santiago de Compostella – Fisterra – Porto – Évora – Lobón -Toledo – Madrid – Zaragoza – Barcelona – Perpignan – Nimes – Avignon – Briancon – Turín – Milán -Verona – Benátky – Villach – Dravograd – Graz – Vídeň – Praha
Délka trasy:
Cesta na konec světa – Proč právě tato trasa?
České království se potýkalo v druhé polovině 15. století s dozvuky husitských válek, které se staly vyústěním snah kněze Jana Husa o reformaci církve. V našich zemích, zpustošených lety bojů, doznívalo v té době soupeření radikálních husitů s umírněnými zastánci Husových myšlenek a katolíky.
V této nelehké době byl zástupci šlechty zvolen roku 1458 do vedení země šlechtic Jiří z Poděbrad, jediný český král, který nepocházel z královského rodu. Ten se musel v době své vlády potýkat nejen s rozsáhlou obnovou země, ale i s nepřízní papeže Pia II., který stále považoval České království za zemi kacířů. Navíc ohrožovala jihovýchodní Evropu po dobytí Konstantinopole (dnešní Istanbul) roku 1453 rozpínající se Osmanská říše.
Jiří z Poděbrad, jako nadaný diplomat a státník, přišel společně se svým rádcem – humanistou Antoniem Marini z Grenoblu již roku 1462 s myšlenkou vytvoření projektu všeobecné mírové organizace křesťanských panovníků. „Smlouva o nastolení míru v celém křesťanstvu“ (jak se tento projekt nazýval) byla založena na myšlence upevnění trvalého míru na principu národní svrchovanosti států. Tento návrh o téměř pět století předběhl vznik Organizace spojených národů a zejména založení Evropské unie, s jejímiž principy měl již tehdy český projekt mnoho společných znaků. S ohledem na skutečnost, že dokument nepřipisoval papeži úlohu významného hráče v navrhovaném uspořádání, nepodařilo se králi v silně křesťanské společnosti u evropských panovníků toto myšlenku prosadit. Se sílícím tlakem nového papeže Pavla II. (po smrti Pia II.) na uvalení klatby na České království vyslal král Jiří z Poděbrad v listopadu roku 1465 družinu čtyřiceti zástupců naší země, aby procestovali
západní a jihozápadní Evropu a u tamních panovníků představili Čechy jako sebevědomý a vzdělaný
národ. Snahou bylo upevnit spojenectví s významnými vládci vůči papeži i rozpínající se Osmanské
říši.
Výprava putovala po trase Praha, Plzeň, Norimberk, Brusel, Londýn, Nantes, Orleans, Bordeaux, Burgos a Santiago de Compostella na poloostrov Fisterra, považovaného v minulosti (před objevením Ameriky) za konec světa. Odtud se poselstvo přes Porto, Évoru, Toledo, Madrid, Barcelonu, Nice, Turín, Milán, Benátky, Graz a Vídeň vrátilo v březnu roku 1467 zpátky do Čech, po ujetí více přibližně devíti tisíc kilometrů v koňském sedle. Cestou poznali naši vyslanci množství cizích zemí a měst. Na dvorech vladařů šířili slávu českého království a seznámili se se zvyky jiných národů.
Celé putování popsal ve svém deníku účastník výpravy Václav Šašek z Bířkova a zanechal tak pro další generace bezprostřední svědectví o poselství českého krále, šířícím myšlenku míru a spolupráce mezi evropskými národy.
Přestože Jiří z Poděbrad nezabránil uvalení klatby na naši zemi, podařilo se mu díky svým vyjednávacím a vojenským schopnostem uhájit suverenitu českého království pro další pokolení. Po více jak půl tisíciletí jsem zatoužil vydat se ve stopách našich předků, nikoliv však v sedle koně, ale v sedle kola…
Miroslav Pauch, v Bohuňovicích 11.5.2021
Projekt Jiřího z Poděbrad
Návrh poradce Jiřího z Poděbrad – Antonia Mariniho z Grenoblu z roku 1461:
Jednalo se o návrh čistě obranného uskupení armád jednotlivých evropských zemí proti Osmanům, pod vedením českého krále.
Projekt krále Jiřího z Poděbrad z let 1463 – 1464:
Impulsem byl zostřující se rozpor mezi českým králem a papežem Piem II., který ruší v březnu 1462 Basilejská kompaktáta, jako pilíře zemské ústavy.
Projekt navrhl vytvoření mezinárodní mírové organizace nezávislých států, která by měla za úkol vytěsnit válečné konflikty, postavit agresi mimo zákon a trvale udržovat celoevropský mír. Nová organizace neměla být závislá na papežské a císařské moci. Mezinárodní orgán měl nahradit všeobecnou absolutní moc katolické církve za mezinárodní plénum, kde by byla možná diskuse mezi rovnoprávnými účastníky.
Po získání podpory projektu od uherského krále Matyáše Korvína a polského krále Kazimíra IV. vypravil Jiří z Poděbrad v létě 1464 delegaci k francouzskému králi Ludvíkovi XI. s cílem uzavřít smlouvy o přátelství mezi českým a francouzským královstvím a zajistit podporu pro svolání sněmu evropských vládců k založení mezinárodní mírové organizace, ve které měl hrát francouzský král důležitou roli. Smlouvu o přátelství se sice podařilo uzavřít, avšak podpora mírovému projektu nebyla dohodnuta. Důvodem byla skutečnost, že plně katolická Evropa nebyla ve středověku připravena na sekulární řízení společnosti.
Základní organizační struktura a cíle projektu „Charta všeobecné mírové organizace“ (původní
název – Smlouva o nastolení míru v celém křesťanstvu):
Mělo se jednat o mezinárodní právnickou osobu (unie, svaz, organizace) s vlastním znakem, pečetí,
společnou pokladnou, úřednickým aparátem a dalšími společnými orgány.
Mezi členskými státy měla panovat vzájemná rovnost (včetně císaře). S členstvím papeže projekt nepočítal. V případě úmrtí panovníka měl jeho nástupce potvrdit závazky plynoucí z Charty. O přístupu nového člena měl rozhodovat stálý kongres delegátů. Ten měl mít nejvyšší pravomoci. Panovníky na kongresu by zastupovaly osoby pověřené pravomocemi jednat v zastoupení panovníka. Sídlo kongresu mělo být měněno po 5 letech. Radě panovníků (reprezentativní a poradní orgán kongresu)měl předsedat francouzský král (prezident).
Druhým nejdůležitějším orgánem organizace měl být mezinárodní soud, který by měl na starosti
právní agendu a řešení sporů.
Úřednický aparát včele se sekretářem (tajemníkem) měl zajišťovat chod organizace, včetně výběru příspěvků do společné pokladny. Uvažovalo se o společné hospodářské politice, měně, regulaci cen
potravin apod.
Osm z třiadvaceti článků Charty se zabývá ochranou celosvětového míru. Válka je postavena mimo
zákon, spory se měly řešit u mezinárodního soudu.
Jiří z Poděbrad navrhoval i nastolení nového právního řádu, se zákonodárnou mocí kongresu.
ORGANIZACE SPOJENÝCH NÁRODŮ
V roce 1945 vznikla Organizace spojených národů (OSN), jejímž hlavním cílem bylo udržování
mezinárodního míru. Při porovnání je zarážející, že Charta OSN ve stanovení cílů organizace doslova
kopíruje projekt Jiřího z Poděbrad. Podoba obou dokumentů je patrná i z dalších ustanovení,
týkajících se organizace a fungování OSN. V textu Charty se naplno prokazuje jak nadčasový a geniální
byl plán českého krále.
EVROPSKÁ UNIE
V roce 1951 bylo založeno Evropské společenství uhlí a oceli, v roce 1957 Evropské hospodářské společenství a Evropské společenství pro atomovou energii. V roce 1967 byla tato společenství sloučena do Evropského společenství a konečně v roce 1993 vznikla na základě tzv. Maastrichské smlouvy ze 7. února 1992 Evropská unie.
EU staví na Chartě OSN a rozšiřuje její principy o konkrétní články týkající se společné obrany členských států. V hospodářské oblasti je zásadní shoda na podobě univerzální měny – Euro, čímž započala integrace do společné měnové unie. Formuluje se centrální regulace hospodářství a společná hospodářská politika. Myšlenky projektu Jiřího z Poděbrad jsou naplňovány i v zavedení evropského práva, jehož dodržování uplatňuje Soudní dvůr Evropské unie. Podobnost je zřejmá i z organizační struktury orgánů EU a jejich orgánů.
ZÁVĚR
V dobách nejtěžších zkoušek vzniká na českém dvoře geniální, nadčasový a naprosto revoluční
projekt, kterým Jiří z Poděbrad předběhl svou dobu o několik století. Ačkoliv Jiřího projekt, i přes
vysilující úsilí, nebyl nikdy realizován, jeho odkaz se nese až do současnosti.
Jeho revoluční myšlenky došly naplnění až ve 20. století skrz moderní mezinárodní organizace, jako je
Organizace spojených národů a Evropská unie, bez kterých si dobu ve které žijeme nedokážeme
představit.
Miroslav Pauch, březen 2022